Kledingeisen
Kledingeisen per 1 mei 2024 Welke kleding moet je aan?
Voor de uitrusting (helm, schoeisel, handschoenen en kleding) geldt dat deze een redelijke mate van bescherming moet bieden, ook tegen en/of rekening houdende met de heersende, dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden. Deze bescherming is zodanig dat bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat) niet direct letsel ontstaat.
Voor motorexamens en -toetsen heb je daarom de volgende uitrusting aan:
- Een goedgekeurde (ECE-keurmerk) en goedpassende motorhelm met vizier en sluiting om deze op het hoofd te bevestigen. Een goedgekeurde helm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen;
- Stevige schoenen, die tenminste de enkels bedekken en beschermen;
- Een broek, die de benen volledig bedekt en beschermt;
- Een jas, die het bovenlichaam en de armen volledig bedekt en beschermt.
- Handschoenen, die de hand en pols volledig bedekken en beschermen;
Denk ook aan:
Voor de beschermende kleding, handschoenen en schoeisel geldt daarnaast dat deze in ieder geval wordt toegelaten als deze aangepast is aan de heersende dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden en:
- Speciaal bedoeld is voor motorrijders;
- Voorzien is van knie-, heup-, elleboog- en schouderprotectoren;
- CE gecertificeerd is
Voldoet de kleding niet (geheel) aan deze drie eisen, dan moet op het eerste gezicht aannemelijk zijn dat de kleding onder de te verwachten (weers)omstandigheden voldoende bescherming kan bieden bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat, of schakel- en rempedaal) zodat niet direct letsel ontstaat. Het CBR kan geen garanties afgeven ten aanzien van deze bescherming. De kandidaat aanvaardt zelf de risico’s van het niet voldoen aan de eisen.
De examinator controleert en bepaalt of je de juiste uitrusting aan hebt om aan het praktijkexamen motor deel te nemen.
Een aantal voorbeelden van niet toegestane uitrusting zijn:
- Onvoldoende warme kleding bij kou (op basis van de gevoelstemperatuur);
- Een motorhelm met een zichtbare breuk in de helm of wanneer een helm te groot is en voor de ogen zakt;
- Schoeisel van stof, met een uitrekbare band of met onvoldoende bescherming rondom de enkel (zoals Chelsea boots of allstars);
- Een spijkerbroek zonder slijtvast materiaal (zoals kevlar, Cordura of Twaron).
Aanpassingen kledingeisen voor de motorrijder
Een motorrijder is, door het ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen zoals kooiconstructies, kreukelzones en airbags, kwetsbaarder in het verkeer dan de bestuurder van een personenauto. Daarom is een val- en weerbestendige uitrusting noodzakelijk om zijn veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Een goede uitrusting beschermt de motorrijder bij een val, maakt hem “zichtbaar” en zit comfortabel. Gehoorbescherming wordt bij lange ritten zeker geadviseerd. (Gehoor)bescherming, zichtbaarheid en comfort zijn vereisten voor een op de motorrijder toegesneden uitrusting.
Een goede uitrusting bestaat uit:
- Een helm
- Beschermende kleding
- Handschoenen
- Schoeisel
- Oogbescherming
- Gehoorbescherming
Hieronder volgt een beschrijving van de verplichte en gewenste uitrusting. Eerst is aangegeven aan welke wettelijke en aanvullende eisen de uitrusting van een motorrijder op het praktijkexamen moet voldoen (exameneisen). Met behulp van deze omschrijving zijn de instructeur en de A-examinator in staat te beoordelen of de uitrusting van de motorrijder voldoet aan de eisen voor een beschermende uitrusting. Deze eisen gelden zowel voor de examens voertuigbeheersing als voor de examens verkeersdeelneming. Vervolgens is een aantal aanvullende adviezen beschreven om u als motorrijder nog beter te beschermen dan wettelijk verplicht.
Algemene toepassing exameneisen kleding vanaf p. 8
Het CBR hanteert de volgende algemene eis voor uitrusting (handschoenen, schoeisel, beschermende kleding en een helm). Voor elke uitrusting geldt dat deze een redelijke mate van bescherming moet bieden, ook tegen en/of rekening houdende met de heersende, dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden. Deze bescherming is zodanig dat bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat) niet direct letsel ontstaat. Hieronder wordt deze eis voor de verschillende soorten uitrusting verder uitgewerkt.
Helm Toepassing exameneisen
De helm moet gebruikt worden zoals beschreven in artikel 60, lid1 RVV 1990. Als de helm niet is voorzien van een vizier, is het verplicht de ogen met een bril te beschermen tegen vuil en insecten.
Aanvullend advies
De helm is bij voorkeur licht van kleur, dan wel voorzien van kenmerken die de zichtbaarheid van de drager in het verkeer bevorderen. Een juiste pasvorm is van belang voor een goede bescherming. Daarom moet de helm goed aansluiten op het hoofd, zonder te knellen. De kinband moet zodanig zijn afgesteld dat de band, in vastgemaakte toestand, niet over de kin kan worden geschoven. Met een opvallende kleurstelling en/of opdruk nemen andere weggebruikers een motorrijder veelal beter waar. Een motorhelm moet zijn voorzien van een ECE-goedkeuringsmerk. Let op: na een val kan de dempende werking van de binnenschaal zodanig zijn aangetast dat vervanging van de helm noodzakelijk is, ook al lijkt de helm aan de buitenzijde onbeschadigd.
Beschermende kleding, handschoenen en schoeisel Toepassing exameneisen
Met beschermende kleding wordt bedoeld een broek en een jas, dan wel een broek en een jas die één geheel vormen.
Beschermende kleding, handschoenen en schoeisel zijn in ieder geval geschikt als deze het desbetreffende lichaamsdeel volledig bedekt, aangepast is aan de heersende, dan wel redelijkerwijs te verwachten (weers)omstandigheden en:
- Speciaal bedoeld is voor motorrijders
- Voorzien is van protectoren; én
- CE gecertificeerd is
Voldoet de kleding niet (geheel) aan deze drie eisen, dan moet op het eerste gezicht aannemelijk zijn dat de kleding onder de te verwachten (weers)omstandigheden voldoende bescherming kan bieden bij (onvoorzien) contact met het wegdek of de motor (bv. de uitlaat) zodat niet direct letsel ontstaat. Het CBR kan geen garanties afgeven ten aanzien van deze bescherming. De kandidaat aanvaardt zelf de risico’s van het niet voldoen aan de eisen.
Ten aanzien van de handschoenen geldt een extra eis. Handschoenen omsluiten de polsen volledig, zodat ze tijdens een val niet van de handen schuiven.
Aanvullend advies
Comfort en veiligheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De beschermende kleding, handschoenen en schoeisel moet de motorrijder warm en droog houden. Daarom geven we hierbij aanvullend advies:
– De beschermende kleding heeft bij voorkeur retroreflecterende eigenschappen, of andere kenmerken die de zichtbaarheid van de drager in het verkeer verhogen;
– Goede handschoenen zorgen ervoor dat de motorrijder zijn motorfiets soepel kan bedienen, waardoor zijn concentratie niet verslapt tijdens het rijden. Deze dragen daarom bij aan de veiligheid van de bestuurder. Bij nagenoeg elke valpartij komen de handen in aanraking met het wegdek, waardoor ernstig letsel kan ontstaan;
– Schoeisel met een relatief hoge schacht geeft extra veiligheid bij een valpartij/ongeval. Goede motorlaarzen omsluiten de enkel volledig en beschermen, afhankelijk van de hoogte van de schacht, ook het scheenbeen. Hiertoe zijn extra verstevigingen of protectoren aangebracht. Als het schoeisel van de motorrijder is voorzien van veters, moeten deze kort gestrikt zijn en als dit mogelijk is, in de schacht worden gestopt. Zo wordt voorkomen dat de veters verstrikt raken met onderdelen van de motor zoals de voetsteunen, of het schakelpedaal.
Oogbescherming Toepassing exameneisen
Ondanks dat er geen wettelijke eisen zijn gesteld, wordt van de motorrijder geëist dat deze tijdens de examenrit gebruik maakt van een helm met kunststof vizier. Een helm zonder vizier is toegestaan onder voorwaarde van het dragen van een (zonne)bril. De motorrijder gebruikt hierdoor tijdens de rit een gepaste vorm van oogbescherming.
Aanvullend advies
De motorrijder gebruikt bij voorkeur bij brilgebruik tijdens de examenrit een kunststof bril. Dit heeft te maken met het gevaar van glassplinters bij het gebruik van een glazen bril.
Gehoorbescherming Toepassing exameneisen
Wettelijk zijn geen eisen aan gehoorbescherming gesteld.
Aanvullend advies
Zelfs bij het dragen van een goede helm, staat de motorrijder regelmatig bloot aan een geluidsniveau dat blijvende gehoorbeschadiging kan veroorzaken. Al bij snelheden van tachtig kilometer per uur liggen de geluidswaarden aanzienlijk boven de zogenaamde ‘gezondheidsgrens’. Het gebruik van oordopjes reduceert de geluidsbelasting van het gehoor aanzienlijk.
CE-keurmerk uitrusting bij praktijkexamen A
Bij een praktijkexamen A draag je een bedekkende en beschermende uitrusting. Hoe deze uitrusting eruit moet zien, vind je hier.
Wil je weten of je uitrusting CE gecertificeerd is? Kijk dan in de labels. In het label staat beschreven welke bescherming je van je uitrusting kunt verwachten. Voor alle kleding, inclusief handschoenen en schoeisel, geldt dat deze moet voldoen aan de Europese Normering (EN). Het EN nummer vind je op het label.
Beschermende kleding
- CE staat voor CE gecertificeerd. Boekpictogram geeft aan dat er een handleiding beschikbaar is voor het product.
- Aanduiding geschikt motorrijder
- De EN norm is de referentiestandaard voor motorkleding met CE-certificering. In motorkleding wordt deze normering als nummer vermeld. Op dit moment is de actuele norm EN 17092:2020. De norm EN 17092 stelt specifieke eisen voor het verkrijgen van een CE-markering. Ook wordt het jaartal van de Europese norm (2020) vermeld.
- Categorie en protectie type
- Categorie/Klasse
- AAA/AA/A producten die bescherming bieden tegen zowel impacts als slijtage;
- Klasse B producten die uitsluitend beschermen tegen slijtage;
- Klasse C Over (CO) en C Under (CU) bestaan uitsluitend uit een of meerdere impactprotectoren waardoor impactbescherming uitsluitend plaats vindt op de plekken die door de geïntegreerde impactprotectoren worden bedekt.
- Protectietype
- S= Schouder
- E= Elleboog
- H= Heupen
- K= Knieën en been boven de schenen
- K+L= Knieën tot midden van scheenbeen
- Categorie/Klasse
- Beschermingsniveau (niveau 2 biedt meer bescherming dan niveau 1)
- Impacttest bij hoge temperaturen +40°)
- Impacttest bij lage temperaturen (-10°)
Handschoenen
- CE staat voor CE gecertificeerd. Boekpictogram geeft aan dat er een handleiding beschikbaar is voor het product.
- Aanduiding geschikt motorrijder
- De EN norm is de referentiestandaard voor motorkleding met CE-certificering. In motorkleding wordt deze normering als nummer vermeld. Op dit moment is de actuele norm EN 13594:2015. De norm EN 13594 stelt specifieke eisen voor het verkrijgen van een CE-markering. Ook wordt het jaartal van de Europese norm (2015) vermeld.
- Beschermingsniveau (niveau 2 biedt meer bescherming dan niveau 1)
- Protectietype KP = knokkel protectie
Schoeisel
- CE staat voor CE gecertificeerd. Boekpictogram geeft aan dat er een handleiding beschikbaar is voor het product.
- Aanduiding geschikt motorrijder
- De EN norm is de referentiestandaard voor motorkleding met CE-certificering. In motorkleding wordt deze normering als nummer vermeld. Op dit moment is de actuele norm EN 13634:2017. De norm EN 13634 stelt specifieke eisen voor het verkrijgen van een CE-markering. Ook wordt het jaartal van de Europese norm (2017) vermeld.
- Beschermingsniveau (niveau 2 biedt meer bescherming dan niveau 1). Voor schoeisel wordt het beschermingsniveau in kaart gebracht van:
- Mate van bescherming door schachthoogte
- Mate van bescherming van bovenste gedeelte tegen impact en slijtage (abrasion resistance)
- Mate van snijbestendigheid van bovenste gedeelte (cut resistance)
- Mate van dwarsstijfheid van schoeisel
- Protectietype
- IPA = enkelprotectie
- IPS = scheenbeenprotectie
- WR = waterdichtheid
- FO = oliebestendigheid
- SRA, SRB of SRC = slipweerstand
- SRA: slipweerstand is getest op een keramische tegelvloer met lauryl sulfaat
- SRB: Slipweerstand is getest op een stalen ondergrond met glycerol
- SRC: Slipweerstand is getest volgens SRA- en SRB-norm =SRC
- WAD = absorberend vermogen van de binnenzool
- B = Waterdoorlaatbaarheid